صفحه اصلی > بهداشت فردی و بهداشت قاعدگی : کاپ قاعدگی چیست و نحوه استفاده از آن| سهدا

کاپ قاعدگی چیست و نحوه استفاده از آن| سهدا

کاپ قاعدگی چیست و نحوه استفاده از آن

در دوران قاعدگی بیشتر افراد از نوار بهداشتی استفاده می‌کنند اما لازم است اشاره کنیم محصولات بهتری همانند تامپون و کاپ قاعدگی نیز وجود دارد. کاپ قاعدگی یک فنجان سیلیکونی است که در داخل واژن قرار می‌گیرد و خون پریود را جمع می‌کند. امروزه این کاپ محبوبیت زیادی پیدا کرده است و مانند تامپون و نوار بهداشتی یک بار مصرف هم نیست و همچنین برخلاف اینکه تامپون و نوار بهداشتی خون را جذب خود می‌کنند، کاپ قاعدگی خون را جمع آوری می‌کند. البته که این محصول نیز همانند باقی محصولات مزایا و معایب خود را دارد که در ادامه سهدا بیشتر اشاره می‌کند.

کاپ قاعدگی چگونه است؟

کاپ قاعدگی یک فنجان انعطاف پذیر است که با قرار گیری صحیح در داخل واژن اجازه خروج هیچ خونی را به بیرون نمی‌دهد بلکه آن را در خود جمع می‌کند. شما در طول پریودتان می‌توانید از این کاپ استفاده کنید و برای جلوگیری از نشتی، در صورت داشتن خونریزی زیاد، می‌توانید زودتر اقدام به خالی کردن آن کنید. لازم به ذکر است که از آنجایی که این محصول یکبار مصرف نیست، شما با استفاده از کاپ به محیط زیست نیز اهمیت داده‌اید. بسته به شرایط خونریزی شما نهایتا می‌توانید تا 12 ساعت از کاپ استفاده کنید. استفاده از این کاپ بسیار ساده است در صورتی که تمامی نکات را رعایت کنید.

مزایا و معایب استفاده از کاپ قاعدگی

کاپ هم همانند دیگر محصولات مزایا و معایبی را دارد که در ادامه اشاره می‌کنیم

مزایا استفاده از کاپ قاعدگی

  • جلوگیری از عفونت: به دلیل اینکه خون را داخل خودش نگه می‌دارد خطرات مبتلا شدن به سندروم شوک سمی بسیار کاهش می‌یابد.
  • جمع آوری بیشتر: کاپ قاعدگی به نسبت دیگر محصولات مقدار خون بیشتری را می‌تواند کنترل کند و در اصل لازم است اشاره کنیم که 3 برابر تامپون است.
  • از بین رفتن بوی نامطبوع: به دلیل قرار گیری این فنجان در داخل بدن، خون هم در همانجا قرار می‌گیرد و دیگر بوی نامطبوعی ایجاد نمی‌شود.
  • بهداشت بیشتر: از آینجایی که این فنجان سیلیکونی بوده و مواد شیمیایی ندارد به نسبت سایر اقلام بهداشتی‌تر است.
  • راحتی بیشتر: با این فنجان شما دیگر مشکلات دوش گرفتن را نخواهید داشت زیرا هیچ خونی به بیرون نمی‌آید. حتی هنگام ورزش کردن هم مشکلی ایجاد نمی‌شود.
  • به صرفه بودن: طول عمر این کاپ معمولا به مدت 10 سال است و دیگر نیاز نیست شما هر سری که استفاده می‌کنید عوض کنید یا هزینه مجدد انجام دهید. فقط کافیست خون داخل کاپ را خالی کرده و شستشو دهید و مجدد استفاده کنید.

معایب استفاده از کاپ قاعدگی

  • ممکن است در شرایطی باشید که امکان خالی کردن کاپ وجود نداشته باشد. زیرا در صورتی که احتیاط نکنید ممکن است سرریز شود. بنابراین حتما باید هنگام استفاده تمامی آموزش‌های لازم را برای سهولت استفاده ببینید.
  • جا دادن صحیح نیز یکی دیگر از مشکلات این کاپ است و ممکن است در دفعات اول برای شما بسیار دشوار باشد، البته که در صورت گرفتن سایز مناسب این مشکل را به حداقل می‌رسانید.
  • در صورتی که از وسایل پیشگیری از بارداری در رحم استفاده می‌کنید، این کاپ ممکن است موجب تداخل شود. بنابراین حتما قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که کاپ را به خوبی تمیز نکرده باشید، مشکلات جدی عفونتی سراغ شما می‌آید. همچنین هنگام جا دادن بهتر است از روان کننده استفاده کنید تا آسان‌تر شود زیرا موجب زخم می‌شود.

نحوه صحیح استفاده از کاپ قاعدگی

یکی از دغدغه‌هایی اصلی هر فرد هنگام خریداری این کاپ اندازه آن است، بهتر است قبل از استفاده از کاپ با پزشک خود مشورت کنید یا موارد زیر را بسنجید. کاپ‌های قاعدگی معمولا در دو سایز موجود است که برای هر فرد بسته به شرایط ممکن است متفاوت باشد. مواردی که به انتخاب سایز درست کاپ قاعدگی کمک می‌کند به شرح زیر است.

  • سن
  • طول دهانه رحم
  • شدت خونریزی پریودی
  • سفتی و انعطاف پذیری کاپ
  • ظرفیت کاپ
  • قدرت عضلانی لگن
  • داشتن زایمان طبیعی یا خیر

دقت داشته باشید که هنگام استفاده از این کاپ دستان شما باید کاملا تمیز باشد، در ادامه کاپ را از طرف یکی از لبه‌ها به سرمت وسط تا کرده و به طور کامل داخل واژن قرار دهید و تا چند سانتی دهانه رحم پیش ببرید. هنگامی که کاپ به درستی وارد شد، یک دور بچرخانید تا به شکل کامل باز شود و با پایین دهانه رحم فیکس شود تا نشتی ندهد. توجه داشته باشید که در صورت جایگذاری درست؛ کاپ را داخل واژن خود احساس نمی‌کنید و در صورتی که احساس درد یا چیزی داخل واژن خود کردید می‌توانید مجدد امتحان کنید تا دقیقا سره جای خود قرار بگیرد.

هنگام خارج کردن نیز دستان خود را به صورت کامل بشورید، سپس با استفاده از انگشت شست و اشاره پایین فنجان را بگیرید. با فشار دادن خیلی کم به بدنه کاپ کمی آن را آزاد کنید و از قسمت پایینی کاپ برای خارج کردن استفاده کنید. بعد از خارج کردن کاپ، خون موجود را خارج کرده و سپس به خوبی آن را آبکشی کنید و با آب سرد و مواد شوینده‌ای که غیرمعطر است آن را پاکسازی کنید و پس از خشک کردن مجدد استفاده کنید.

سوالات متداول

استفاده از این کاپ برای افراد داری هایمن مناسب است؟

هایمن یکی از بخش‌های دستگاه تناسلی است، که برای برخی افراد ممکن است حائز اهمیت باشد. هنگام استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است هایمن شما آسیب ببیند یا حتی درد زیادی هنگام استفاده داشته باشید( در یکی دوبار اول). این هم به این دلیل است که فضای بیشتری به نسبت تامپون در ورودی واژن نیاز دارد و ممکن است هنگام استفاده اول کمی درد را تجربه کنید یا حتی موجب کمی آسیب شود. اگر شما دارای هایمن هستید بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

کاپ قاعدگی موجب عفونت واژن می‌شود؟

عفونت واژن یکی از مشکلاتی است که امروزه خیلی از افراد را درگیر خود کرده. هنگام استفاده از کاپ قاعدگی نیز همانند دیگر روش‌ها اگر با بهداشت فردی همراه نباشد موجب عفونت می‌شود. بنابراین هنگام استفاده حتما دستان خود را به صورت کامل شستشو دهید.

آیا برای خونریزی شدید مناسب است؟

خونریزی شدید یکی از اختلالات است که ممکن است برای هر فردی در انجام کارهای روزمره تداخل ایجاد کند. کاپ قاعدگی گزینه مناسبی برای این افراد بوده، زیرا طرفیت جمع‌آوری خون بالایی دارد و در صورت تخلیه به موقع از نشتی جلوگیری می‌شود. بنابراین دیگر استرس خونریزی شدید را نداشته باشید.

کاپ قاعدگی یک بار مصرف چیست؟

دیسک قاعدگی یا کاپ قاعدگی یکبار مصرف یک محصول جایگزین برای کاچ قاعدگی است که به دلیل قرار گرفتن در پایه دهانه رحم برای زمان برقراری رابطه جنسی مناسب است. این محصول به دلیل پلاستیکی که داخل آن به کار رفته برای استفاده بیشتر از یک بار مناسب نیست.

 

admin_sahdablog

پست های مرتبط

چکاپ دوره ای دندان| سهدا

آیا می‌خواهید بهداشت دندان‌های خود را بهبود بخشیده و از بروز مشکلاتی…

نکاتی مهم در رابطه با بهداشت پوست بدن| سهدا

پوست، یکی از جواهرات زیبایی بدن، نیازمند مراقبت‌های خاص و مستمر است.…

تاثیر مواد آرایشی بر پوست و آسیب‌های آن| سهدا

دنیای آرایش، همچون یک جادوگر است که با قلمزنی رنگارنگ، چهره‌ها را…

دیدگاهتان را بنویسید