صفحه اصلی > سلامت جسمانی و سلامت جنسی : آشنایی با انواع بیماری‌های جنسی و اختلالات آن | سهدا

آشنایی با انواع بیماری‌های جنسی و اختلالات آن | سهدا

اختلالات جنسی

اختلالات جنسی و بیماری‌های جنسی از طریق فعالیت‌های جنسی یا تماس جنسی انتقال می‌یابند و می‌توانند علائم و عوارض مختلفی در افراد ایجاد کنند. توجه به سلامت جنسی و استفاده از روش‌های محافظتی مطمئن و اطمینان‌بخش، می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های جنسی جلوگیری کند. همچنین، مراقبت‌های پزشکی منظم و اطلاع از علائم و تغییرات نامطلوب در بدن می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری‌های جنسی و درمان به موقع آنها کمک کند. در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک یا احساس نگرانی، بهتر است به یک متخصص جنسی و یا پزشک مراجعه کنید تا نیازهای سلامتی‌تان مورد بررسی قرار بگیرد. سهدا در این مقاله سعی دارد تا اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهد، با ما هراه باشید.

اختلال جنسی چیست؟

اختلال جنسی (Sexual Dysfunction) به وضعیت‌هایی اطلاق می‌شود که ممکن است باعث مشکلات در تجربه رضایت جنسی فرد شود. این مشکلات می‌توانند به طور موقت یا مداوم باشند و باعث کاهش کیفیت زندگی جنسی و روانی فرد شوند. اختلالات جنسی می‌توانند در هر دو جنس (مرد و زن) رخ دهند.

اختلالات جنسی رایج

  • اختلالات انگیزش جنسی: این اختلالات شامل کاهش علاقه جنسی (کاهش اراده جنسی) یا کم‌تر یا عدم تجربه تخیلات جنسی هستند.
  • اختلالات اثاره جنسی: این نوع اختلالات شامل مشکلات در دستیابی به اثاره جنسی یا کاهش یا نداشتن پاسخ‌های بدنی طبیعی به اثاره جنسی می‌شود. به عبارت دیگر، عدم توانایی در دستیابی به انتخاب یا حفظ انتخاب جنسی به موجب اثاره‌ها مانند انتخاب جنسی، انتخاب کردن میان رابطه جنسی و روی کار گرفتن اثاره جنسی و انتخاب کردن اثاره جنسی روی کار گرفتن به شکل مرتبط با شرایط محیطی است.
  • اختلالات ارگاسمیک: این اختلالات شامل مشکلات در دستیابی یا تجربه ارگاسم (نقطه‌ی بالایی لذت جنسی) هستند.
  • اختلالات جنسی عدم رضایت: این اختلالات به طور کلی شامل عدم رضایت از فعالیت جنسی یا مشکلات در رابطه جنسی هستند.

اختلالات جنسی می‌توانند از عوامل روانی، فیزیکی یا مختلط ناشی شوند. عواملی همچون استرس، اضطراب، افسردگی، مشکلات در رابطه‌های بین فردی، علائم جسمانی، داروها، مصرف الکل و مواد مخدر و بیماری‌ها ممکن است در بروز این اختلالات نقش داشته باشند. مهم است بدانید که این لیست تنها به عنوان معرفی اجمالی اختلالات جنسی می‌باشد و وضعیت‌ها و تجربیات هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

علائم اختلال جنسی در مردان و زنان

اختلالات جنسی ممکن است در مردان و زنان باعث مشکلاتی در تجربه رضایت جنسی شود. این اختلالات می‌توانند علائم مختلفی در افراد نشان دهند. در ادامه، علائم اختلالات جنسی رایج در مردان و زنان آورده شده است:

علائم اختلالات جنسی در مردان

  • ضعف یا ناتوانی جنسی (اختلال نعوظ): عدم توانایی در دستیابی به یک انتخاب جنسی مناسب یا حفظ آن برای انجام رابطه جنسی.
  • کاهش علاقه جنسی (هایپواکسی جنسی): کاهش شدت و تمایل به انجام فعالیت‌های جنسی.
  • اختلال ارگاسمیک: عدم توانایی در دستیابی به ارگاسم یا تجربه آن به شکل مطلوب.
  • اختلالات ناتوانی جنسی موقت: مشکلات موقتی که باعث می‌شوند مرد نتواند نعوظ کند، این مشکلات معمولاً به علت استرس یا اضطراب رخ می‌دهند.
  • اختلالات انتخاب جنسی: کم‌تر کردن یا از دست دادن تمایل به انجام رابطه جنسی با شریک فعلی یا کشف احساسات مختلف جنسی.

علائم اختلالات جنسی در زنان

  • کاهش علاقه جنسی (هایپواکسی جنسی): کاهش تمایل به انجام فعالیت‌های جنسی یا کم‌شدن تمایل به انتخاب جنسی.

 

  • کاهش انگیزه جنسی: کم‌شدن اراده به انجام رابطه جنسی با شریک جنسی.
  • کاهش تحریک جنسی: عدم توانایی در دستیابی به اثاره جنسی یا کاهش شدت اثاره.
  • اختلالات ارگاسمیک: عدم توانایی در دستیابی به ارگاسم یا تجربه آن به شکل کامل یا مطلوب.
  • اختلال رضایت از فعالیت جنسی: عدم رضایت از رابطه جنسی یا نداشتن لذت کافی از آن.
  • اختلال رضایت از شریک جنسی: عدم رضایت از شریک جنسی به دلیل مسائل مختلف از جمله فیزیکی یا روانی.

اهمیت دقیق تشخیص و درمان اختلالات جنسی در مردان و زنان بسیار مهم است. اگر احساس می‌کنید با اختلال جنسی مواجه هستید، بهتر است به متخصص جنسی و یا روان‌شناس مراجعه کنید تا به شما راهنمایی‌های لازم درمانی ارائه دهند.

بیماری جنسی چیست؟

بیماری‌های جنسی (بیماری‌های زناشویی یا بیماری‌های جنسی) انواعی از بیماری‌ها هستند که از طریق فعالیت‌های جنسی یا تماس جنسی انتقال می‌یابند. این بیماری‌ها معمولاً به واسطه‌ی میکروب‌ها (باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و…) یا از طریق آلودگی به منافذ جنسی به افراد دیگر منتقل می‌شوند. بیماری‌های جنسی می‌توانند از طریق رابطه‌های جنسی (به‌طور کلی با رابطه جنسی محافظت نشده)، تماس مقعدی-جنسی، تماس دهانی-جنسی و یا تماس پوست به پوستی (بدون حضور رابطه جنسی) انتقال یابند.

بیماری‌های جنسی رایج

  1. اچ‌آی‌وی: (HIV) ویروس اچ‌آی‌وی مسئول ایجاد بیماری ایدز (AIDS) است که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.
  2. آلودگی هپاتیت: ویروس‌های هپاتیت A، B، C و D می‌توانند به واسطه رفتارهای جنسی ناامن انتقال پیدا کنند.
  3. سیفیلیس: بیماری باکتریایی است که می‌تواند تمامی اعضا و اندام‌ها را درگیر کند.
  4. زهره: عفونت با ویروس زهره (هرپس سیمپلکس) منجر به تشکیل زخم‌های آلت تناسلی و نواحی مجاور می‌شود.
  5. گونوره: عفونت با باکتری نِیسِریا گونوره (Neisseria gonorrhoeae) که باعث آلت جنسی و نواحی مجاور می‌شود.
  6. کلامیدیا: عفونت با باکتری کلامیدیا تراکوماتیس (Chlamydia trachomatis) معمولاً بی‌علامت است اما باعث عوارض جدی می‌شود.
  7. زگیل: عفونت با باکتری تریکوموناس واژینالیس (Trichomonas vaginalis) که باعث التهاب‌ها و عوارض دیگر می‌شود.
  8. هرپس ژنیتال: ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) می‌تواند عفونت‌ها و زخم‌های آلت تناسلی را ایجاد کند.

توجه به سلامت جنسی و انتخاب روش‌های محافظتی مطمئن و اطمینان‌بخش در روابط جنسی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های جنسی جلوگیری کند. در صورت مشکوک بودن به احتمال ابتلا به بیماری جنسی یا بروز هرگونه علائم نامطلوب، بهتر است به یک متخصص جنسی و یا پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیقی گرفته و درمان لازم انجام شود.

علائم بیماری جنسی در مردان و زنان

علائم بیماری‌های جنسی در مردان و زنان می‌توانند متفاوت باشند و بستگی به نوع بیماری و نحوه تاثیر آن بر جنسیت دارد. در زیر، برخی از علائم رایج بیماری‌های جنسی در مردان و زنان آورده شده است:

علائم بیماری‌های جنسی در مردان و زنان

  • آلت تناسلی خارش یا حساسیت: احساس خارش، سوزش یا حساسیت در ناحیه آلت تناسلی و نواحی اطرافی می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های جنسی باشد.
  • ادرار کمرنگ، گرم و یا ناهموار: تغییرات در رنگ و شکل ادرار ممکن است به علت بیماری‌های جنسی باشد.
  1. زخم‌ آلت تناسلی: ظهور زخم‌ها، دیسچارژ غیرعادی (مانند رنگ و بوی غیرمعمول) از آلت تناسلی ممکن است نشانه‌های بیماری‌های جنسی باشند.
  2. درد و تورم: درد، تورم یا علائم التهابی در ناحیه آلت تناسلی نشانه‌ی بیماری‌های جنسی می‌باشند.
  3. ناراحتی یا عوارض مرتبط با ادرار رفتن: مشکلات مثل درد یا سوزش هنگام ادرار رفتن، ادرار کمی یا مکرر، ادرار قهوه‌ای و یا ادرار کمیته می‌تواند به علت بیماری‌های جنسی باشد.

توجه به هر یک از این علائم و مراجعه به متخصص جنسی یا پزشک در صورت بروز آنها می‌تواند به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری‌های جنسی کمک کند. همچنین، اهمیت آگاهی‌بخشی و آموزش‌های مرتبط با بهداشت جنسی در جامعه برای کاهش شیوع این بیماری‌ها بسیار مهم است.

چه زمانی باید به پزشک مراجه کنیم؟

مراجعه به پزشک برای بررسی و مشاوره در مورد بیماری‌های جنسی و بهداشت جنسی در برخی موارد بسیار مهم است. شرایط موجود در متن زیر می‌تواند نشانگر نیاز به مراجعه به پزشک جنسی یا پزشک عمومی باشد:

  • اگر علائم بیماری‌های جنسی ظاهر شود: اگر شما یا شریک جنسی‌تان علائمی ناعادی نظیر خارش، سوزش، زخم‌ها، دیسچارژ غیرعادی، درد یا سایر علائم مشکوک به بیماری جنسی داشتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر شما یا شریک جنسی‌تان در تماس جنسی ناامن بودید: اگر رابطه جنسی بدون استفاده از محافظتی (کاندوم یا بارییر برشی)، تماس مقعدی-جنسی یا تماس دهانی-جنسی داشته‌اید، ممکن است به ابتلا به بیماری جنسی مشکوک شوید.
  • اگر به نظر می‌رسد که شما یا شریک جنسی‌تان به بیماری جنسی آلوده شده‌اید: اگر شما یا شریک جنسی‌تان اخیراً با فردی بیمار جنسی رابطه داشته‌اید و به نظر می‌رسد که احتمال انتقال بیماری وجود دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
  • بررسی منظم سلامت جنسی: اگر شما فعالیت‌های جنسی دارید و به سلامت جنسی‌تان اهمیت می‌دهید، برای مشاوره و بررسی منظم سلامت جنسی به پزشک مراجعه کنید.
  • تست های اسکرینینگ بیماری‌های جنسی: برخی از بیماری‌های جنسی ممکن است بدون نشانه‌های آشکار به شکل بیماری نهفته باشند. در این صورت، تست‌های اسکرینینگ می‌تواند به شناسایی زودهنگام این بیماری‌ها کمک کند.

همچنین، اگر شما به بیماری جنسی مبتلا شدید یا به بیماری‌های جنسی منتقله‌ای ابتلا دارید، به اهمیت رعایت دستورات پزشک درمانی، یکنواخت و برقراری روابط جنسی محافظت‌شده توجه کنید. مراجعه به پزشک بهداشت جنسی و زنان یا متخصص جنسی می‌تواند به تشخیص و درمان مناسب بیماری‌های جنسی کمک کند و از انتقال آنها به دیگر افراد جلوگیری کند.

admin_sahdablog

پست های مرتبط

تاثیر ورزش سالمندان| سهدا

ورزش سالمندان چیزی بیش از یک فعالیت جسمانی نیست؛ بلکه یک کلید…

بهترین زمان خواب| سهدا

اگر به یک شب زیبا و آرامی دعوت شوید، توصیه می‌شود که…

۲۸ آذر ۱۴۰۲

چرا خواب میبینیم؟| سهدا

نظریه‌های گوناگونی درباره پدیده خواب دیدن وجود دارد. هرچند برخی دانشمندان معتقدند…

۵ آذر ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید